Etyka wydawnicza

Zasady ogólne

  1. Redakcja przestrzega standardów i zasad etyki wydawniczej oraz zapobiega wszelkim praktykom sprzecznym z przyjętymi standardami rekomendowanymi przez The Committee on Publication Ethics (COPE) (https://publicationethics.org).
  2. Redakcja udostępnia wskazówki dla autorów, recenzentów oraz członków zespołu redakcyjnego. Wyjaśnia procesy redakcyjne oraz informuje o prawach i obowiązkach autorów, recenzentów i zespołu redakcyjnego.
  3. Redakcja zapewnia wybór odpowiednich recenzentów do złożonych artykułów z uwzględnieniem ich kwalifikacji w zakresie danego obszaru badawczego.

Niezależność wydawnicza

  1. Decyzje dotyczące publikacji tekstów należą do kompetencji redaktora naczelnego. Są podejmowane po uwzględnieniu opinii co najmniej dwóch niezależnych recenzentów będących ekspertami w swojej dziedzinie.
  2. Decyzja dotycząca przyjęcia artykułu do druku może być zmieniona w przypadku stwierdzenia poważnych zastrzeżeń w stosunku do przedłożonego tekstu.
  3. Teksty zgłaszane do publikacji są oceniane wyłącznie na podstawie ich wartości merytorycznej i spójności tematycznej z czasopismem. Kwestie takie, jak: rasa, płeć, orientacja seksualna, pochodzenie etniczne, obywatelstwo, przekonania religijne i polityczne oraz afiliacja autorów nie wpływają na ocenę artykułu.
  4. Redakcja nie informuje o nadesłanym tekście innych osób niż zaangażowane w proces recenzyjny.

Zasady dotyczące autorów

  1. Autorzy są zobowiązani do zachowania standardów rzetelności naukowej oraz przestrzegania zasad etyki wydawniczej.
  2. Autorzy zgłaszają do redakcji wyłącznie prace nieopublikowane oraz niezgłoszone do publikacji w innych wydawnictwach. Zgłaszanie tego samego tekstu do więcej niż jednego czasopisma jest nieetyczne.
  3. Autorzy oświadczają, że tekst przedkładany do publikacji stanowi ich wyłączne oryginalne dzieło. Odniesienia do innych publikacji czy badań powinny być zaznaczone stosownymi przypisami oraz ujawnione w bibliografii (references). Autorzy są odpowiedzialni za staranne wskazanie źródeł informacji i cytatów wykorzystanych w artykule. Niestosowanie się do powyższych zasad stanowi przejaw nierzetelności naukowej. W razie wykrytych przypadków takiego postępowania redakcja zawiadamia odpowiednie podmioty, w tym instytucje zatrudniające autora, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia naukowców oraz inne, w zależności od okoliczności.
  4. Jeżeli tekst ma więcej niż jednego autora, autorzy mają obowiązek ujawnienia wkładów poszczególnych autorów ze wskazaniem, na czym dokładnie polegał wkład danego autora w całokształt pracy (autorstwo koncepcji, przeprowadzenie badań empirycznych, redakcja określonej części tekstu itp.).
  5. Autorzy ponoszą wszelką odpowiedzialność z tytułu ewentualnego naruszenia praw autorskich i innych praw osób trzecich.
  6. Autorzy są zobowiązani do współpracy z redakcją w ramach procesu recenzyjnego. Na prośbę redakcji powinni dostarczyć dane lub wyjaśnienia, w zależności od potrzeb.
  7. Autorzy są zobowiązani do zapewnienia dostępu do danych, na które powołują się w swoim tekście, także po jego publikacji.
  8. Autorstwo widmo (ghost authorship), autorstwo gościnne (guest authorship) i autorstwo grzecznościowe (gift authorship) są uznawane za przejaw nierzetelności naukowej. W przypadku wykrycia przypadków takiego postępowania redakcja zawiadamia odpowiednie podmioty (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, grantodawców itp).
  9. Autorzy powinni ujawnić wszelkie konflikty interesów, które mogą mieć wpływ na rezultaty badań lub na ich interpretację. Przykładami takich potencjalnych konfliktów interesów są: honoraria, granty edukacyjne lub inne formy finansowania, członkostwo w organizacjach i stowarzyszeniach, stosunki zatrudnienia, działalność konsultacyjna, własność akcji lub innych udziałów kapitałowych, patenty, umowy licencyjne, a także relacje osobiste lub zawodowe. Należy ujawnić wszystkie źródła wsparcia finansowego dla pracy, w tym numer dotacji lub inny numer referencyjny źródła finansowania (w przypisie do tytułu artykułu).
  10. Redakcja podejmuje niezwłoczne działania w razie pojawienia się podejrzeń dotyczących nieprzestrzegania zasad etyki wydawniczej przez autora przedłożonego lub opublikowanego artykułu. Redakcja rozpatruje każdy zgłoszony akt nieetycznego zachowania publikacyjnego, nawet jeśli zostaje wykryty długo po dacie publikacji. W przypadku stwierdzenia zachowania nieetycznego, redakcja publikuje korektę lub podejmuje inne stosowne do okoliczności działania.

Zasady dotyczące procesu recenzyjnego

  1. Procedura recenzyjna artykułów naukowych podlega ogólnie przyjętym standardom akademickim w zakresie double-blind peer review.
  2. Recenzje mają charakter poufny i są udostępniane wyłącznie osobom zaangażowanym w proces redakcyjny.
  3. Recenzenci oraz inne osoby uczestniczące w procesie wydawniczym nie mogą korzystać z badań zawartych w nieopublikowanych artykułach bez wyraźnej zgody ich autora. Informacje uzyskane podczas procesu recenzyjnego są traktowane jako poufne i nie mogą służyć osobistym korzyściom osób w nim uczestniczących.
  4. Recenzje mają charakter obiektywny, a wszelkie uwagi recenzenta powinny być merytorycznie uargumentowane. W szczególności za niedopuszczalne uznaje się uwagi personalne bądź mające swoje podstawy w rozbieżnościach z poglądami naukowymi recenzenta.
  5. W przypadku zauważenia możliwości wystąpienia konfliktu interesów, recenzent zgłasza ten fakt redakcji oraz zwraca tekst będący przedmiotem recenzji. Recenzent ma również możliwość rezygnacji z recenzowania tekstu z powodu niewystarczającej wiedzy.
  6. Recenzent nie może przekazać wykonania recenzji innej osobie.
  7. Recenzent zgłasza wszelkie przypadki nieuczciwości w zakresie nieuprawnionego wykorzystywania własności intelektualnej.

Zasady dotyczące członków zespołu redakcyjnego

  1. Zespół redakcyjny stale kontroluje przestrzeganie standardów i zasad etycznych związanych z publikacją tekstów naukowych i przeciwdziała praktykom niezgodnym z przyjętymi standardami.
  2. Członkowie zespołu redakcyjnego stosują się do zasady poufności - nie ujawniają osobom nieupoważnionym żadnych informacji na temat zgłaszanych do publikacji artykułów.
  3. Nieopublikowane artykuły nie mogą być bez pisemnej zgody autorów wykorzystywane przez członków zespołu redakcyjnego ani żadne inne osoby uczestniczące w procedurach wydawniczych.
  4. Członkowie zespołu redakcyjnego zobowiązani są dołożyć wszelkich starań dla zachowania integralności w kwestii rzetelności naukowej publikowanych tekstów. W tym celu mogą oni zgłosić do ich treści stosowne poprawki. W przypadku podejrzeń nieuczciwych praktyk (plagiatu, fałszowania wyników badań) powinni je zgłosić redaktorowi naczelnemu w celu podjęcia decyzji o wycofaniu artykułu z publikacji.
  5. Redakcja może rozważyć wycofanie artykułu jeżeli: są wyraźne dowody świadczące o braku wiarygodności wyników badań, fabrykowaniu danych, jak również w przypadku popełnienia niezamierzonych błędów (np. błędy w obliczeniach, błędy metodologiczne); wyniki badań zostały wcześniej opublikowane gdzie indziej; artykuł nosi znamiona plagiatu bądź narusza zasady etyki.