Situation of vocational school graduates in the labour market – lines of action for its improvement

https://doi.org/10.31971/2299-2332.2023.18.3

Authors

  • Cecylia Sadowska-Snarska Department of Economics and Finance, University of Lomza

Keywords:

economics and finance

Abstract

The aim of this study is to analyse the labour market status of vocational school graduates, as well as to indicate the lines of action for improving their employability, which is determined, among others, by the relatively low quality of education in vocational schools in the context of the needs of the labour market. There is an urgent need for systemic solutions regarding the assessment of the quality of education in vocational schools, for example, along the lines of the Polish Accreditation Commission in Higher Education.

References

–2025 Vocational Education and Training Action Plan. Warsaw: Ministry of Education and Science, 2022.

Adamczyk, Paulina Maria. „System szkolnictwa branżowego wobec wyzwań rynku pracy”. In: System edukacji wobec zmian demograficznych, ed. Agnieszka Piotrowska-Piątek, 137–138. Warsaw: Rządowa Rada Ludnościowa, 2023.

Gerlach, Ryszard. „Edukacja zawodowa zorientowana na rynek pracy”, Problemy Profesjologii 1 (2017).

Goźlińska, Elżbieta, Andrzej Kruszewski. Stan szkolnictwa zawodowego w Polsce. Warsaw: KOWEZiU, 2013.

Grotkowska, Gabriela, Urszula Sztanderska. „Wyksztalcenie a podaż pracy w Polsce w okresie transformacji”. Rynek Pracy 2 (2019).

Humenny, Grzegorz, et al. Raport analityczny. Wyniki monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych.

Absolwenci z lat 2020 i 2021. Warszawa: IBE, 2023.

Jeruszka, Urszula, „Zatrudnialność osób młodych i starszych. Przekonania i działania pracodawców”. Szkoła – Zawód – Praca 14(2017).

Kalinowska-Sufinowicz, Baha. Osoby młode na rynku pracy. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 2023.

Kłobuszewska, Małgorzata, et al. Sytuacja edukacyjno-zawodowa absolwentów szkolnictwa branżowego podczas pandemii COVID-19. Znaczenie płci, wyuczonego zawodu i posiadania dyplomu w świetle danych sondażowych i administracyjnych, tom 1. Warszawa: IBE, 2023.

Lis, Maciej, Agata Miazga. „Ocena jakości polskiego systemu kształcenia zawodowego z perspektywy potrzeb rynku pracy”, Edukacja 1(136) (2016).

Mazik-Gorzelańczyk, Magdalena. Kształcenie zawodowe w Polsce w perspektywie zmian i potrzeb gospodarki. Warsaw: Friedrich-Ebert-Stiftung, Przedstawicielstwo w Polsce, 2016.

Nowak, Janusz. „Nowa reforma oświaty – szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego?”. Szkoła – Zawód – Praca 17 (2019).

Nowak, Janusz. „Stan i perspektywy rozwoju szkolnictwa zawodowego w Polsce”. Edukacja – Technika – Informatyka 4/26 (2018).

Popyt na pracę w 2022 r. Warszawa-Bydgoszcz: Central Statistical Offi ce, Statistical Office in Bydgoszcz, 2023.

Potocki, Przemysław. Sytuacja osób młodych na rynku pracy w Polsce na tle Unii Europejskiej. Warszawa: Kancelaria Senatu, 2021.

Sándor, Eszter et al. Impact of COVID-19 on young people in the EU. Dublin: Eurofound, 2021.

Sustainable Development Strategy, Objective 4. Good quality education with regard to the priority Improving the quality and attractiveness of vocational education, improving the matching of vocational training and education to labour market needs. Accessed 15.10.2023. https://sdg.gov.pl/statistics_nat/4-1-a/.

Sitek, Michał, Jędrzej Stasiowski. „Zmiany w organizacji i funkcjonowaniu kształcenia zawodowego w Polsce. Bilans reform 1989–2022”,

Studia BAS 2(70) (2022).

Stasiak, Jacek. „System edukacji wobec wyzwań rynku pracy w Polsce”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 248 (2011).

Statistical Yearbook of the Republic of Poland 2001. Warsaw: Central Statistical Office, 2001.

Statistical Yearbook of the Republic of Poland 2022. Warsaw: Central Statistical Office, 2022.

Szczucka, Anna, Anna Strzebońska, Barbara Worek. „Wykształcenie zawodowe – bariera czy szansa na rynku pracy? Wyniki badania Bilans Kapitału Ludzkiego”. In: Wykształcenie zawodowe Perspektywa systemu edukacji i rynku pracy, ed. Urszula Sztanderska, Elżbieta Drogosz-Zabłocka, 134–135. Warsaw: Wyd. Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, 2019.

Szukalski, Piotr, Justyna Wiktorowicz, red., O osobach uzyskujących świadczenia emerytalne niższe niż emerytura minimalna, tom 1. Warsaw: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 2023.

Wiśniewski, Zenon. Młodzież na niemieckim rynku pracy. Kształcenie, przechodzenie do pracy, aktywizacja zawodowa. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021.

WEBSITES/STRONY INTERNETOWE

Foundation for the Development of the Education System. Accessed 10.10.2023. https://www.frse.org.pl/kpo-bcu.

GUS. Accessed 15.10.2023. https://sdg.gov.pl/statistics_nat/4-1-a/.

Ministry of Education. Accessed 25.11.2023. https://www.gov.pl/web/edukacja/koordynatorzy-ko-ds-ksztalcenia-zawodowego-art.

Perspektywy. Accessed 27.06.2023. https://2023.technika.perspektywy.pl/2023/rankings

Published

2024-07-04 — Updated on 2023-12-30

Versions