Situation of vocational school graduates in the labour market – lines of action for its improvement

https://doi.org/10.31971/2299-2332.2023.18.3

Autor

  • Cecylia Sadowska-Snarska Katedra Ekonomii i Finansów, Akademia Łomżyńska

Słowa kluczowe:

ekonomia i finanse

Abstrakt

Celem opracowania jest analiza sytuacji absolwentów szkół zawodowych na rynku pracy oraz zawodowych na rynku pracy oraz wskazanie kierunków dzia skazanie kierunków działań w zakresie poprawy ich zatrudnialności, które zdeterminowane jest m.in. relatywnie niskim poziomem jakości kształcenia w szkołach zawodowych w kontekście potrzeb rynku pracy. Istnieje pilna potrzeba rozwiązań systemowych odnośnie do oceny jakości kształcenia w szkołach zawodowych, np. na wzór Polskiej Komisji Akredytacyjnej w szkolnictwie wyższym.

Bibliografia

–2025 Vocational Education and Training Action Plan. Warsaw: Ministry of Education and Science, 2022.

Adamczyk, Paulina Maria. „System szkolnictwa branżowego wobec wyzwań rynku pracy”. In: System edukacji wobec zmian demograficznych, ed. Agnieszka Piotrowska-Piątek, 137–138. Warsaw: Rządowa Rada Ludnościowa, 2023.

Gerlach, Ryszard. „Edukacja zawodowa zorientowana na rynek pracy”, Problemy Profesjologii 1 (2017).

Goźlińska, Elżbieta, Andrzej Kruszewski. Stan szkolnictwa zawodowego w Polsce. Warsaw: KOWEZiU, 2013.

Grotkowska, Gabriela, Urszula Sztanderska. „Wyksztalcenie a podaż pracy w Polsce w okresie transformacji”. Rynek Pracy 2 (2019).

Humenny, Grzegorz, et al. Raport analityczny. Wyniki monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych.

Absolwenci z lat 2020 i 2021. Warszawa: IBE, 2023.

Jeruszka, Urszula, „Zatrudnialność osób młodych i starszych. Przekonania i działania pracodawców”. Szkoła – Zawód – Praca 14(2017).

Kalinowska-Sufinowicz, Baha. Osoby młode na rynku pracy. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 2023.

Kłobuszewska, Małgorzata, et al. Sytuacja edukacyjno-zawodowa absolwentów szkolnictwa branżowego podczas pandemii COVID-19. Znaczenie płci, wyuczonego zawodu i posiadania dyplomu w świetle danych sondażowych i administracyjnych, tom 1. Warszawa: IBE, 2023.

Lis, Maciej, Agata Miazga. „Ocena jakości polskiego systemu kształcenia zawodowego z perspektywy potrzeb rynku pracy”, Edukacja 1(136) (2016).

Mazik-Gorzelańczyk, Magdalena. Kształcenie zawodowe w Polsce w perspektywie zmian i potrzeb gospodarki. Warsaw: Friedrich-Ebert-Stiftung, Przedstawicielstwo w Polsce, 2016.

Nowak, Janusz. „Nowa reforma oświaty – szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego?”. Szkoła – Zawód – Praca 17 (2019).

Nowak, Janusz. „Stan i perspektywy rozwoju szkolnictwa zawodowego w Polsce”. Edukacja – Technika – Informatyka 4/26 (2018).

Popyt na pracę w 2022 r. Warszawa-Bydgoszcz: Central Statistical Offi ce, Statistical Office in Bydgoszcz, 2023.

Potocki, Przemysław. Sytuacja osób młodych na rynku pracy w Polsce na tle Unii Europejskiej. Warszawa: Kancelaria Senatu, 2021.

Sándor, Eszter et al. Impact of COVID-19 on young people in the EU. Dublin: Eurofound, 2021.

Sustainable Development Strategy, Objective 4. Good quality education with regard to the priority Improving the quality and attractiveness of vocational education, improving the matching of vocational training and education to labour market needs. Accessed 15.10.2023. https://sdg.gov.pl/statistics_nat/4-1-a/.

Sitek, Michał, Jędrzej Stasiowski. „Zmiany w organizacji i funkcjonowaniu kształcenia zawodowego w Polsce. Bilans reform 1989–2022”,

Studia BAS 2(70) (2022).

Stasiak, Jacek. „System edukacji wobec wyzwań rynku pracy w Polsce”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 248 (2011).

Statistical Yearbook of the Republic of Poland 2001. Warsaw: Central Statistical Office, 2001.

Statistical Yearbook of the Republic of Poland 2022. Warsaw: Central Statistical Office, 2022.

Szczucka, Anna, Anna Strzebońska, Barbara Worek. „Wykształcenie zawodowe – bariera czy szansa na rynku pracy? Wyniki badania Bilans Kapitału Ludzkiego”. In: Wykształcenie zawodowe Perspektywa systemu edukacji i rynku pracy, ed. Urszula Sztanderska, Elżbieta Drogosz-Zabłocka, 134–135. Warsaw: Wyd. Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, 2019.

Szukalski, Piotr, Justyna Wiktorowicz, red., O osobach uzyskujących świadczenia emerytalne niższe niż emerytura minimalna, tom 1. Warsaw: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, 2023.

Wiśniewski, Zenon. Młodzież na niemieckim rynku pracy. Kształcenie, przechodzenie do pracy, aktywizacja zawodowa. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021.

WEBSITES/STRONY INTERNETOWE

Foundation for the Development of the Education System. Accessed 10.10.2023. https://www.frse.org.pl/kpo-bcu.

GUS. Accessed 15.10.2023. https://sdg.gov.pl/statistics_nat/4-1-a/.

Ministry of Education. Accessed 25.11.2023. https://www.gov.pl/web/edukacja/koordynatorzy-ko-ds-ksztalcenia-zawodowego-art.

Perspektywy. Accessed 27.06.2023. https://2023.technika.perspektywy.pl/2023/rankings

Opublikowane

04.07.2024 — zaktualizowane 30.12.2023

Wersje